Zo stuw jij je inbound sales in sneltreinvaart omhoog

8 juni 2016 Zo stuw jij je inbound sales in sneltreinvaart omhoog

Vijf tips om leads te scoren

Het scoren van leads is je hoofddoel als je een B2B bedrijf runt. Content creatie is een manier om bezoekers in klanten te veranderen, maar er zijn ook alternatieven. Niet alleen blogs en video’s trekken bezoekers aan. Deze vijf tips helpen je inbound sales verbeteren.

 

Tip 1: Podcasting
De podcast bestaat alweer tien jaar, maar heeft niets aan populariteit ingeboet. Integendeel! Volgens voorspellingen ziet de toekomst er zeer zonnig uit voor dit medium. Steeds meer mensen en bedrijven ontdekken de kracht van podcasts. 

inbound sales

Podcasts winnen aan populariteit, omdat je ze overal en op elk gewenst tijdstip kunt beluisteren.


Een groot voordeel van podcasts is dat deze overal afspeelbaar zijn. Even downloaden en klaar!  Nu kun je de podcast via je mobile device, media-speler of desktop beluisteren. Je hoeft er niet voor thuis te blijven en kunt zelf kiezen wanneer en waar je ernaar luistert. Die keuzevrijheid sluit mooi aan bij de drukke levensstijl van de moderne consument. Een goede podcast promoot je onderneming online.

Tip 2: Online discussies opstarten
Via online fora en webinars komen klanten met elkaar - en jou - in contact. Handig om relaties te onderhouden en te ontdekken wat je leads bezighoudt. Daarnaast kun je ook je kennis uitdragen. Als een online discussie ontstaat over wat nu de beste dienst is, kun je allerlei partijen aandragen. Uiteraard kun je ook je eigen dienst opsommen. Zo creëer je mond-tot-mond reclame. Mocht blijken dat jouw dienst er niet goed vanaf komt, dan is er nog geen man overboord. Klachten zijn namelijk keiharde content!

inbound sales

Online fora zijn ideaal om naamsbekendheid op te bouwen en te leren wat er onder je leads en klanten leeft.


Om je fora succesvol te laten zijn moeten de bezoekers een onderlinge band hebben. Er moet een reden zijn om naar het online platform te komen. Discussies kunnen een groot effect hebben op je publiek. 

Tip 3: Gebruik Pinterest + Instagram
De mens is visueel ingesteld. Social media speelt daarop in. Door gebruik te maken van Instagram en Pinterest trigger je de nieuwsgierigheid. Deze kanalen werken met beeld. Je hoeft geen lange lappen tekst te lezen, maar krijgt een plaatje te zien. Ideaal voor mensen die weinig of geen tijd hebben, maar toch willen weten wat hun netwerk bezighoudt.

Pinterest en Instagram worden steeds populairder. Pinterest heeft momenteel meer dan een miljoen geregistreerde gebruikers. Sommige B2B bedrijven kunnen goed scoren met dit platform. Door gebruik te maken van felle kleuren en aantrekkelijke foto’s vallen reisbureaus op dankzij Pinterest. Een accountantskantoor zal waarschijnlijk meer moeite hebben met dit medium. 

inbound sales

Val op met Pinterest en Instagram. Upload de mooiste afbeeldingen van je product of dienst en speel jezelf in de kijker. 

Instagram is populair onder jongeren. Dit platform maakt ook gebruik van beeld. Volgens recent onderzoek scoren merken en bedrijven een kwart meer volgers als ze dit platform gebruiken. 

Tip 4: Blijf content marketing gebruiken
Het is erg belangrijk dat content marketing de hoogste prioriteit heeft. Er zit een groot verschil tussen content en content. Hoewel 91 procent van de B2B marketeers content creëert, wil dat niet zeggen dat het hier allemaal om kwalitatief materiaal gaat. Integendeel.

Thought leader Edwin Vlems zei al eerder “Tegenwoordig maakt iedereen content.” Dat kan wel zo zijn, maar er is nog altijd verschil tussen kwantiteit en kwaliteit. Veel content is niet verkeerd, zolang het maar inhoud heeft. Blogs vol reclame en namedropping werken averechts. Daar stoot je mensen mee af, terwijl je juist klanten wil aantrekken. Je merknaam mag nooit onderdeel van je content marketingstrategie uitmaken. Noem je bedrijfsnaam nooit meer dan één keer in je tekst en als je dat doet, doe het dan onderaan je stuk.

inbound sales

Door content met meerwaarde te maken, bind je klanten aan je onderneming.

Content marketing moet waarde toevoegen. Een bad ass blog, pakkende podcast of vette video maakt het verschil. Bezoekers krijgen de informatie waarop ze wachten en je helpt hen bij hun zoektocht naar een antwoord op hun vraag.

Tip 5: Maak overtuigende landingspagina’s
Het is je gelukt! Een lead is op je landingspagina’s beland. Wat nu? Blijven ze hangen, omdat je wat te bieden hebt of gaan je bezoekers er snel vandoor omdat je landingspagina faalt? Een slecht ingerichte landingspagina is een afknapper. Als je lead op zo’n plek belandt, moet je ervoor zorgen dat hij of zij zijn of haar gegevens achterlaat en een offer downloadt. Denk dan aan een eBook of whitepaper bijvoorbeeld. 

Een slim ingerichte landingspagina kent geen afleidingen. Je vertelt de bezoeker wat hij of zij moet doen (“Download dit”, “laat hier je gegevens achter en krijg…” en “klik hier”) en laat er geen misverstand over bestaan dat er maar twee opties zijn: weggaan of doorgaan. Een landingspagina is sober en doeltreffend: de bezoeker weet wat hij moet doen en wat hij ervoor terugkrijgt. 

inbound sales

Blijf experimenteren met je landingspagina's en website. Ontdek wat beter kan en tweak continue. 

Veel landingspagina’s schrikken af, omdat ze niet aan het verwachtingspatroon van de bezoekers voldoen of er niet aantrekkelijk uitzien. Zorg ervoor dat wat je te bieden hebt, aansluit bij de fase van de buyer journey. Een oriënterende bezoeker moet je niet confronteren met een kennismakingsgesprek, omdat het daar te vroeg voor is. Geef hem of haar liever een whitepaper in ruil voor zijn of haar gegevens. Oefen met je aanbod. Door online te experimenteren ontdek je wat wel en niet werkt. 

Conclusie
Na deze vijf tips heb je wel door dat leads binnen hengelen tijd kost. door veel te testen en experimenteren, ontdek je wat wel en niet werkt. Dit is een continue proces. Het binnenhalen van leads betekent dat je steeds je website moet tweaken om te zien wat werkt. Op een gegeven moment pluk je daar de vruchten van, omdat je weet hoe je meer inbound sales scoort. 

Wil je meer weten over hoe je je inbound sales omhoog stuwt? Check dan the Digital Future of B2B. Dit kennisevent vindt 28 juni plaats op de High Tech Campus in Eindhoven en staat in het teken van inspelen op de digitale toekomst. Een ideaal moment voor directieleden en marketing-­ en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak. Je krijgt een heleboel praktische informatie waarmee je direct aan de slag kunt. Na afloop van deze dag is er tijd voor een netwerkborrel, zodat je met gelijkgestemden ideeën en ervaringen kunt uitwisselen. Laat je informeren en inspireren!

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners