Waarom een simpele content marketing strategie scoort

31 mei 2016 Waarom een simpele content marketing strategie scoort

Complexiteit is uit de tijd!

Internet is soms net een online apenrots, waarin iedereen aandacht wil. Vaak gebeurt dat door hard te schreeuwen om zo even kortstondig in de belangstelling te staan. Inbound marketing werkt gelukkig verfijnder: je valt op door expertise te delen en mensen te helpen. Toch komt ook bij deze marketingmethode de vergelijking met die apenrots soms om de hoek kijken... 


Bezoekers moeten zich namelijk vaak door een oerwoud aan content worstelen om aan de gewenste info te komen. Weet dan maar eens gevonden te worden met je blog. Hoog tijd voor een marketingstrategie waarmee je jezelf van de concurrentie onderscheidt!

content marketing strategie

Internet is soms net een apenrots: door te schreeuwen val je op.


De one liner “Content is king” komt vaak voorbij om aan te geven dat online kopij essentieel is voor marketeers. Hoe vaker je blogt, des te vaker je aandacht krijgt. Dus stroop je mouwen op en ga letters uit je keyboard kloppen! Een week later ben je een hoop blogs, video’s en podcasts rijker. En vlak daarna later beschik je over een zwik ebooks, infographics en whitepapers. Goed bezig!

Bovenstaande alinea vat goed samen hoe veel bedrijven te werk gaan. Niks mis mee, maar er is een maar… (Altijd maar die maar!) Volgens recente data van het Content Marketing Institute gebruikt 88 procent van de marketeers content marketing. Circa 76 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun doelstelling om meer content te creëren behaald is. In vergelijking met voorgaande jaren is er veel meer online kopij gepubliceerd. Klinkt goed toch? Nou nee…

 

content marketing strategie

Valt jouw blog op in het onherbergzame online oerwoud? 

Het produceren van kilo’s content is niet meer afdoende. Niet als het enkel om kwantiteit gaat. Juist daar wringt de schoen. In deze tijd waarin bedrijven steeds vaker inbound en content marketing implementeren, moet je iets verzinnen om jezelf te onderscheiden. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 30 procent van de ondervraagde B2B marketeers succesvol is met content marketing. Vorig jaar was dat nog 38 procent. 

Hoewel er meer content gemaakt wordt, is het aantal marketeers met een helder gedocumenteerde marketingstrategie met 3 procent gedaald. Vorig jaar had 35 procent van de ondervraagden nog een strategie uitgestippeld, terwijl nu slechts 32 procent zijn zaakjes op orde heeft. 

content marketing strategie

Benut je onderscheidende vermogens met een uitgekiende marketingstrategie!

Het onderzoek wijst uit dat het opstellen van een marketingstrategie erg zinvol is. Als je vastlegt welke doelstellingen je wilt bereiken, werk je gerichter. Je content pas je daarop aan en wordt daarom veel effectiever. Je werkt naar een doel toe en daarom heeft je werk meer impact. Als je jezelf voordat je begint met bloggen, filmen of opnemen gerichte vragen stelt, heb je een voorsprong. 

Vraag jezelf altijd af wat je doet en waarom, hoe, wanneer en waar. Dat klinkt eenvoudig - dat is het in principe ook - maar gebeurt niet vaak. Veel content is ruis: gemaakt om even om aandacht te vragen. Ruis mist diepgang en blijft niet hangen. Jouw content maakt het verschil als je je strategie erop aanpast. Je marketingstrategie hoeft niet complex te zijn: liever niet zelfs! Zolang je aan de journalistieke W’s en de H voldoet, komt het wel goed. Dit zijn de vijf W’s waarom het draait:

content marketing strategie

Een marketingstrategie draait op de vijf W's en de H.

 

1. Waarom
Het begint met de waarom-vraag. Redenen om voor content marketing te kiezen zijn onder meer het verbeteren van de naamsbekendheid of de dienstverlening. Er is een reden waarom je bedrijf iets doet. Het antwoord daarop moet verweven zijn met je marketingstrategie.

2. Wie
Deze vraag is ook erg belangrijk. Voor wie doe je het? Je moet je doelgroep scherp hebben, wil je content impact hebben. Als je weet wie je buyer persona is, speel je gericht in op zijn pijnpunten en help je hem bij het zoeken naar oplossingen voor zijn problemen. Goede content biedt meerwaarde en dient een doel. 

3. Wat
Vraag drie is wat. Welke content is het meest geschikt voor je buyer persona? En wat past het beste bij jouw bedrijf? Een blog of toch liever een video? Deze vraag moet je scherp hebben, zodat je onderscheidende content maakt. Ken je klant. Als je buyer persona niet op een podcast zit te wachten, maak er dan geen. Ook niet als je concurrenten dat zo graag doen. Kies voor je klant. 

4. Wanneer
Op welke momenten en hoe vaak is je klant online? Als je deze vragen kunt beantwoorden, weet je welke tijdstippen het meest geschikt zijn om je buyer persona te benaderen.

5. Waar
Is je strategie in- of extern gericht? Waar leg je de nadruk op? Is je strategie gericht op de buitenwereld of op je medewerkers?  

Hoe
Hoe weet je of je inspanningen werken? Succes is meetbaar, dus dat komt aan bod in dit deel. Verder draait het om het plan van aanpak. Hoe gaan we aan de slag?

content marketing strategie

Succes begint met een strategie. Zonder een plan van aanpak vind jij je Waterloo. 

Als je meer effect wilt oogsten met inbound marketing moet je een slimme strategie opzetten. Als je je doelen scherp hebt, kom je al een heel eind. Geen enkele onderneming beschikt over oneindige marketing automation mogelijkheden. Dat moet je ook niet willen. 

Klanten worden overspoeld met informatie en content. De kunst is om op te vallen. Een goed blog maken kost tijd. Als dat betekent dat je daardoor minder content produceert, maakt dat niet uit. Het gaat erom dat je jezelf kan onderscheiden van de rest. Bezoekers moeten vol smart op jouw nieuwe blog zitten te wachten. 

Op kennisevent Digital Future of B2B (DFB2B) dat op 28 juni plaatsvindt, leer je meer over het opstellen van een marketingstrategie. Sprekers van verschillende bedrijven delen hun ervaringen met de implementatie van inbound marketing en het maken van onderscheidende content. Naast ruim 20 kennissessies zijn er ook workshops te volgen. Deze dag is ideaal voor directieleden en marketing-­ en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners