Vijf voorzetjes voor bevlogen Inbound Marketeers

14 juni 2016 Vijf voorzetjes voor bevlogen Inbound Marketeers

Zonder online strategie kom je er niet!

De afgelopen jaren is de term ‘inbound marketing’ goed ingeburgerd. Moderne marketing waarin de klant en niet de ontvanger centraal staat, wint steeds meer zieltjes. Door de aandacht te trekken met relevante en informatieve content komt de klant naar jou toe. Je weet inmiddels wat de kracht van inbound marketing is en wilt er nu zelf mee aan de slag. So far so good, maar hoe begin je eigenlijk?


Het begint vaak met een plan. Dat geldt dus ook voor de implementatie van inbound marketing. Je moet weten wat je precies wilt bereiken en hoeveel tijd je daarvoor nodig denkt te hebben. Als je voor jezelf scherp hebt wat je doelstellingen zijn en wat je verwacht, kom je al een heel eind. Een succesformule is er niet, maar er zijn wel manieren om succesvoller te worden. Deze vijf tips helpen je verder!

inbound marketing

Zet vandaag nog de eerste stap naar succes en begin met inbound marketing!

1. Stel een goed onderzochte strategie op
De titel van de eerste tip zegt al direct waar het om draait: onderzoek en strategie. Een  strategie moet goed gedocumenteerd zijn, zodat iedereen deze kan raadplegen. Je team moet weten wat er verwacht wordt, dus moeten je doelen schriftelijk vastgelegd worden. Verantwoordelijkheden moeten helder zijn. Leg vast wie wat doet.

Zonder strategie kun je niet achterhalen of je plan effect heeft. Er is immers geen vergelijkingsmateriaal. Doe je huiswerk als je je strategie opstelt. Bekijk en onderzoek andere strategieën en check wat de impact ervan was. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, dus zorg ervoor dat je leert van andermans fouten en succes.

inbound marketing

Neem een voorsprong met een slimme strategie!

2. Begrijp het verschil tussen uitgaves en investeringen
Traditionele advertenties en outbound marketing werden altijd als uitgaves gezien. Je betaalt een bepaald bedrag voor een service of dienst waarvan je gedurende een specifiek tijdspad verwachtingen koestert. Die advertentie in dat ene maandblad levert hopelijk een hoop nieuwe klanten op en trekt een paar weken de aandacht. Daarna houdt het effect op en moet je weer opnieuw beginnen. Een advertentie is een kostenpost.

Inbound marketing is een investering. Je steekt er tijd en geld in en bouwt aan een portfolio. Het succes van je content is meetbaar. Je blogs, podcasts en video’s kun je continu opnieuw promoten, zodat je altijd opvalt en onder de aandacht van je (nieuwe) publiek blijft. Het kost tijd voordat je investeringen geld opleveren, maar de aanhouder wint. Uiteindelijk komt je merk onder de aandacht van een breed publiek en bouw je aan naamsbekendheid. Het mooie is dat je content altijd zichtbaar is en blijvend effect heeft. Een goed blog blijft bezoekers naar je website trekken. 

inbound marketing

Weet jij het verschil tussen uitgaves en investeringen?

3. Laat je strategieën elkaar aanvullen
Inbound marketing bestaat uit een hele zwik strategieën. Het produceren van content is slechts het begin. Je moet je blogs, podcasts en video’s voorzien van Call-To-Actions (CTA’s), zodat je doelgroep reageert op jouw aanbod. Die CTA’s moeten bij je content passen en aansluiten op de behoefte van je buyer persona’s. Ook belangrijk is social media, omdat je via die kanalen je content promoot. 

Het combineren van die strategieën levert winst op. Als je beklijvende content voorziet van aantrekkelijke CTA’s en deze via social media promoot, ben je goed bezig. Jouw content biedt namelijk meerwaarde en is aansprekend. Zorg ervoor dat al je processen geoptimaliseerd zijn en elkaar aanvullen.

 

inbound marketing

Social media is de grote virtuele vriend van marketeers.

4. Meet alles
Hoe weet je of je inspanningen zin hebben als je niet meet? Niet dus. Check wat het effect is van je werk en kijk waar je verbeterpunten liggen. Als je maandelijks je resultaten met je team analyseert ontdek je wat er goed gaat en wat beter kan. Je kunt experimenteren met je strategie en kijken of je nieuwe ideeën effect hebben. Meten is weten…

inbound marketing

Succes is meetbaar.


5.  Pas je continu aan
Experimenteren is nodig om te vernieuwen en om te zien wat je inspanningen doen. Werkt je nieuwe strategie? Zo ja, ga er dan mee door. Mocht het geen succes zijn, stop er dan direct mee. Het is erg belangrijk om de markt in de gaten te houden en je strategie daarop aan te passen. Beweeg mee. Als je relevant wilt blijven, moet je je aanpassen. De markt verandert en jij moet daarin meegaan. Zo voorkom je dat de concurrentie je voorbij racet. Stilstand is achteruitgang.

inbound marketing

Weet waar je publiek wil en pas je content op hun wensen aan.

Inbound marketeer word je niet zomaar. Het kost niet alleen bloed, zweet en tranen, maar ook tijd en uithoudingsvermogen. Alleen doorzetters komen er. Wil je nog meer tips over inbound marketing? Bezoek dan kennisevent the Digital Future of B2B (DFB2B).

Op DFB2B, dat op 28 juni plaatsvindt in de High Tech Campus in Eindhoven, leer je alles over marketing, communicatie, sales en zakendoen in het digitale tijdperk. Een ideale gelegenheid voor directieleden, marketing-­ en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak. Zo’n 21 sprekers geven acte de présence. Daarnaast zijn er talloze workshops en demo’s te volgen. Ga voor meer informatie over het programma naar www.digitalfutureb2b.nl.  

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners