Versterk je inbound marketing- en salesstrategie met zakelijk bloggen

27 mei 2016 Versterk je inbound marketing- en salesstrategie met zakelijk bloggen

Content als klantmagneet

Om relevante bezoekers naar je website te trekken en om de ROI van je marketinginspanningen terug te verdienen, heb je aantrekkelijke content nodig. Als jouw blog de pijnpunten van je buyer persona aanspreekt, bouw je vertrouwen op. Je helpt je (potentiële) klant bij het vinden van een oplossing voor zijn probleem. Een blog is veel meer dan een manier om traffic naar je website te genereren. Interessante content verandert een bezoeker in een klant!

Bloggen is dus niet alleen voordelig voor de marketeer, maar uiteindelijk ook voor de sales manager. Content is een handig instrument in elk stadium van je inbound marketing- en salesstrategie. Bloggen trekt de aandacht van bezoekers die geïntrigeerd door je content en kennis uiteindelijk besluiten klant te worden. Content is king!

blog inbound marketing content

Blog je naar de top: trek bezoekers aan en verander hen in klanten.


Trek bezoekers met pakkende content
Om leads te genereren, heb je traffic nodig. Om mensen naar je site te trekken, zul je wat interessants moeten bieden. Een blog waarmee je de pijnpunten van je buyer persona adresseert. Als je vervolgens een aantal oplossingen aandraagt voor zijn probleem, help je hem. Content is een ideale manier om vragen van je doelgroep te beantwoorden. Als je vervolgens ook nog keywords in je tekst verwerkt, waardoor je sneller gevonden wordt via Google, ben je helemaal goed bezig.

Volgens marketing automation software bedrijf HubSpot “genereert een bedrijf dat blogt gemiddeld 55 procent meer online bezoekers en 97 procent meer inbound links.” Bloggen om het bloggen mag echter niet het doel zijn. Het draait om kwaliteit en niet om kwantiteit. Uiteraard is het beter als je veel blogt, maar als je content geen inhoud of impact heeft sla je de plank mis. Dan liever een enkele keer per maand een goed blog dan wekelijks een slecht geschreven, warrig verhaal.  

blog inbound marketing content

Keywords in je blogs verhogen je online vindbaarheid. 


Zakelijke blogs staan op de vijfde plaats van meest betrouwbare online bronnen als het gaat om informatievergaring. Klinkt goed, maar voordat je als kennisautoriteit wordt beschouwd moet je vertrouwen opbouwen. Bewijs eerst maar dat je betrouwbaar bent! Om het vertrouwen van je buyer persona te winnen, moet je begrijpen wat je publiek wil. Doe je huiswerk en verdiep je in je doelgroep.

Een goed zakelijk blog is:

  • aansprekend voor de buyer persona,

  • geoptimaliseerd voor zoekmachines als Google,

  • gemakkelijk deelbaar via social media,

  • tijdloos en informatief,

  • goed in het aanspreken van pijnpunten.


Hoe een blog een bezoeker in een lead verandert
Behalve het prikkelen van bezoekers zijn blogs ook zeer geschikt voor het genereren van leads. Als je content waarde toevoegt en mensen helpt, is de kans groot dat je doelgroep tot actie over gaat. Op dit vlak doet een aantal bedrijven het fout. Zonder een Call-To-Action (CTA) sla je de plank mis. Een goed geschreven blog eindigt met extra informatie in de vorm van bijvoorbeeld een ebook, video of whitepaper.
Door op de CTA-knop te klikken, kom je op een landingspagina terecht. In ruil voor zijn gegevens krijgt de klant extra informatie. Mensen staan er vaak niet om te springen om hun gegevens te delen, dus is het essentieel dat je offer (dat wat je aanbiedt) van waarde is.

bloggingblog inbound marketing content

Maak van elke blog een pageturner! Boei de lezer met waardevolle content die zijn pijnpunten aanspreekt.


Elk blog dat je maakt, heeft een CTA nodig. Gebruik interne links en offers om je bezoekers in leads te veranderen. Die offers moeten trouwens wel passen bij de behoeftes van je klant. Een afspraak met een adviseur komt te vroeg voor een bezoeker die zich nog aan het oriënteren is. Voor zo’n bezoeker is een ebook of whitepaper waarin zijn pijnpunten belicht worden veel interessanter en passender. Houd bij de plaatsing van CTA’s rekening met de fase waarin je bezoeker zit. Voor elk stadium van de buyer journey heb je een offer nodig.

De buyer journey kent drie fases. In de awareness fase oriënteert hij zich nog en heeft hij zijn pijnpunten nog niet helemaal scherp, in de consideration fase weet hij wat zijn probleem is en welke mogelijke oplossingen er zijn. In de decision fase kiest hij een oplossing voor zijn probleem. In de eerste fase zijn onder meer onderzoeksrapporten, eBooks, checklists en whitepapers goede offers. In de tweede fase is het aanbieden van webinars, podcasts en whitepapers met vergelijkingsoverzichten een goed plan. In de laatste fase geef je de lead case studies, live demo’s, productvergelijkingen en info over verschillende aanbieders.

blog inbound marketing content

Jouw expertise in je blogs moet je lead ervan overtuigen om met jou zaken te doen. 


Sluit de deal met content
Ongeveer 70 procent van het aankoopproces vindt online plaats. Dat betekent dat de rol van de verkoper geminimaliseerd is. Het inwinnen van informatie gebeurt online en niet in de winkel. Slimme bedrijven spelen op deze ontwikkeling in en laten marketing en sales samenwerken. Smarketing heet dat. Inbound marketing draait niet zozeer om het verkopen van producten, maar om het verkopen van oplossingen.

Als de eerste CTA is aangeklikt, gaat de consideration fase van start. Nu de bezoeker scherp heeft wat zijn pijnpunt is, kun je mogelijke oplossingen aandragen. Sales kijkt mee en helpt de marketeer bij het opstellen van passende offers. De consideration fase stuurt aan op de decision fase waarin het sales team de boel overneemt. In deze afsluitende fase is de lead koopklaar en kun je hem benaderen. Een live demo of afspraak is dan ideaal. Een goed geplaatste CTA verandert een bezoeker in een klant. Als jouw oplossing onderscheidend is, val je op en bied je echt wat nieuws dat anderen niet hebben.

blog inbound marketing content

Goede dienstverlening is essentieel. Houd je klanten tevreden.


Laat je klanten terugkeren
Klanten binnenhalen is één, maar ze vasthouden is een ander verhaal. Goede dienstverlening is essentieel. Een tevreden klant zal zijn positieve ervaringen met anderen delen en daarmee gratis reclame voor je maken. Als je blogs je klanten blijven aanspreken, versterk je de band met hen. Door meer verdiepende informatie te bieden, blijf je interessant en relevant. Ook klanten verdienen je aandacht dus produceer ook voor hen nieuwe content. Deze waardering doet hen goed. Mond-tot-mond reclame raakt nooit uit de tijd, dus houd je klanten tevreden.

Blogs zijn onderdeel van inbound marketing, maar maken ook deel uit van je sales strategie en klanttevredenheidsonderzoek. Beklijvende content zet je bedrijf op de kaart. Blog jij al?
 

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners