Verbeter je inbound sales door online te experimenteren

1 juni 2016 Verbeter je inbound sales door online te experimenteren

Negen tips om je website te optimaliseren

Hoe weet je als inbound sales manager of iets werkt voor je website en hoe ontdek je hoe je de online verkoop verhoogt? Hoe krijg je meer traffic? Door het uit te proberen! Experimenteer met kleuren, teksten en content en ontdek of veranderingen effect hebben. Door stapsgewijs kleine wijzigingen door te voeren, kom je er snel genoeg achter of die veranderingen effect hebben. De vraag is: durf jij te veranderen?


Verandering is vaak moeilijk. Je beslissing om iets nieuws te doen is eng, omdat je niet weet wat er gaat gebeuren. Hoe reageren bezoekers en leads op je wijzigingen? Experimenteren vereist lef. Als je niets doet, verandert er ook niets. Het voordeel van het implementeren van veranderingen in je website is dat je het subtiel kunt doen. Niet elke wijziging hoeft drastisch te zijn. Deze negen niet te negeren sales tips helpen je op weg.

inbound sales traffic

Als inbound sales manager moet je altijd je website in de gaten houden en kijken waar verbetering mogelijk is.



1. Bied slechts één product of dienst aan op je home page
Deze tip is erg eenvoudig. Als je één specifiek product in de etalage zet, valt dat meer op en stijgt de verkoop ervan. Door met content dieper op de specifieke kenmerken in te gaan, geef je de klant meer informatie en toon je direct de waarde aan van het belichte object aan.

Je klant ziet één eye catcher in plaats van meerdere objecten zonder veel achtergrondinformatie. Nu is het niet zo dat je je hele voorraad overboord moet gooien, omdat je website zich op de hoofdpagina op één product richt. Op andere pagina’s belicht je andere producten.

Of deze tip nuttig is voor jou, is snel te achterhalen. Gewoon proberen! Kies een product of dienst uit die je onder de aandacht wilt brengen, schrijf een pakkende tekst en plaats deze een week lang op de frontpage. Check zeven dagen later wat het effect van je actie was.

inbound sales traffic

Verandering vereist lef. Buiten je comfortzone stappen, levert wel inzicht op.


2. Gebruik hover ads
Pop-ups zijn zowel geliefd als gehaat. Als je lekker aan het surfen bent en continu om de oren geslagen wordt met plots opduikende reclameteksten is dat funest voor je humeur. Sales managers houden wel van pop-ups, omdat deze online marketing tool werkt. Daarnaast hoeft een pop up niet irritant te zijn als je er wat extra moeite in steekt.

Afijn, omdat een deel van de internet gebruikers niet gecharmeerd is van pop-ups is deze tool de persona non grata geworden van Google, AOL, Netscape en andere bedrijven. Mensen die bang zijn om daardoor belangrijke aanbiedingen mis te lopen hebben geluk. Hover ads werken vrijwel hetzelfde als pop-ups, maar omdat ze een andere technologie gebruiken worden ze niet geblokkeerd. Een test van Entrepreneur.com wees uit dat de implementatie van hover ads een verkoopstijging van 162 procent opleverde. Uit dezelfde test bleek dat 86 procent meer bezoekers zich inschreven voor de nieuwsbrief, nadat er een oproep in een hover ad verscheen.  

inbound sales traffic

Pop ups zijn vervangen door hover ads. 



3. Verwerk verschillende voordelen in je headline
Je headline heeft een grote impact op je sales, omdat het vaak het eerste is dat een bezoeker ziet op een website. Een succesvolle headline belicht een pijnpunt van je buyer persona en biedt tegelijkertijd een oplossing in de vorm van jouw dienst of product. Door de tekst te veranderen en aan te scherpen, kun je direct zien of je wijziging effect heeft.

Een klant van Entrepeneur.com gebruikte de headline ‘Box4Blox- De geweldige opbergdoos voor Lego’. Het ging hier om een opruimkrat voor Lego-steentjes. Afijn, de headline legt uit wat het product is, maar legt geen nadruk op de voordelen ervan.

Na een brainstormsessie werd de headline vervangen door: ‘Eindelijk! Ontdek het geheim waardoor meer dan 50.000 Lego-enthousiastelingen wereldwijd voortaan graag hun speelgoed opruimen!’ Deze kop beschrijft een voordeel van het product en biedt direct een oplossing voor een probleem. In dit geval hoe je kinderen zonder morren hun Lego laat opruimen.

inbound sales traffic

Je headline is het eerste dat je bezoekers zien als ze op je website komen.

4. Beschrijf een probleem en een oplossing in je tekst
In de eerste paragrafen op je home page ga je dieper in op het in de headline geschetste probleem. Dat probleem moet herkenbaar zijn voor je buyer persona’s. Als het probleem geschetst is, introduceer je jouw dienst of product aan de bezoeker en presenteer je het als mogelijke oplossing voor het probleem. Als je helder uitlegt op welke manier je product of dienst bijdraagt als oplossing aan het probleem, zal de verkoop ervan stijgen. 

5. Voeg geloofwaardigheid toe aan je content
Het is erg belangrijk dat je tekst geloofwaardig is. Bezoekers prikken moeiteloos door reclameboodschappen en verkooppraatjes heen. Om het vertrouwen van je potentiële klanten te winnen, moet je open en transparant zijn. Vertrouwen winnen doe je door klantervaringen te presenteren. Dit zijn de meningen van je klanten die hun ervaring met jouw producten en diensten delen. Deze teksten moeten letterlijk uit de e-mails van je klanten komen. Een testimonial waarin beschreven wordt hoe een product een klant hielp, is veel sterker dan een uitspraak als “wat een geweldig product!”

Behalve met testimonials kun je je geloofwaardigheid ook uitdragen door je ervaring, achtergrond en referenties te benoemen. Je content moet duidelijk maken dat jij de uitgelezen partij bent om de pijnpunten van je doelgroep aan te pakken. Bewijs dat jij de beste bent.

inbound sales traffic

Het draait niet om jou, maar om de klant. Een slimme inbound sales manager zet de klant op de eerste plaats.



6. Leg de nadruk op je bezoekers en niet jezelf
Een slimme inbound sales manager zet de klant en niet zichzelf centraal. Een tekst met ‘ik’, ‘mij’  of ‘wij’ spreekt niet tot de verbeelding. Content met ‘jou’ en ‘uw’  wel. Spreek je doelgroep niet met ‘de klant’  aan, maar benader hem of haar persoonlijk. 

7. Verwerk urgentie in je content
Overtuig je bezoekers om direct wat van je te kopen. De beste plek om je publiek aan te moedigen om zaken met je te doen, is onderaan je content bij de Call-To-Action (CTA). Een paar tips om je buyer aan te moedigen om te kopen die je direct kunt uitproberen, zijn:

  • het aanbieden van tijdelijke kortingen, zodat bezoekers binnen een bepaalde tijd moeten reageren,

  •  

    het aanbieden van gratis bonusdeals als bezoekerts binnen een bepaald tijdsbestek zaken met je doen,

  • het aanbieden van gelimiteerde producten,

  • het tijdelijk aanbieden van een tweede product dat gratis is.

inbound sales traffic

Tijd is geld! Urgentie voert de druk tot kopen op.


8. Verwijder het woord ‘koop’ uit je tekst
De meeste mensen zoeken online naar gratis informatie. Als je direct duidelijk maakt dat je iets wilt verkopen, stoot dat af. Vermijd woorden als ‘kopen’, ‘kosten’ en ‘aanbieding’. Begin pas over verkoop als je de interesse van de bezoeker hebt en deze meer wil weten over jouw dienst of product.

9. Verhoog de interesse in je product en voeg afbeeldingen toe

Door foto’s en ander beeldmateriaal toe te voegen, komt je product tastbaarder en ‘echter’ over. Wil je weten hoeveel impact beeld heeft? Plaats je bestelpagina dan een dag met en een dag zonder beeld online. Na afloop ga je analyseren.

inbound sales traffic

Analyseer wat je veranderingen opleverden. Nu weet je wat je kunt doen om de traffic te verhogen.


Met deze negen tips kom je een heel eind. Om te kijken of deze tests nut hebben, is het zaak om ze afzonderlijk uit te voeren. Door telkens te tweaken, ontdek je welke verandering het meest effect heeft.

Meer weten over hoe de toekomst van inbound sales eruitziet? Laat je dan informeren over kennisevent Digital Future of B2B (DFB2B). Op dit evenement dat op 28 juni in de Eindhovense High Tech Campus plaatsvindt, komt de rol van sales en marketing in de digitale toekomst aan bod. Sprekers van verschillende bedrijven delen hun ervaringen met de implementatie van inbound sales, content marketing en andere online uitdagingen. Naast ruim 20 kennissessies zijn er ook workshops te volgen. Deze dag is ideaal voor directieleden en marketing-­ en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners