Van oldschool outbound marketingman naar vlotte inbound marketeer via 4 tips

26 mei 2016 Van oldschool outbound marketingman naar vlotte inbound marketeer via 4 tips

Vier tips om van roepen naar helpen te gaan

De traditionele marketeer heeft het zwaar. De tijd dat schreeuwerige advertenties en reclamespotjes direct effect hadden, is voorbij. De uitspraak “Ik heb ‘m zelf ook” is allang niet meer geloofwaardig en deurverkoop is ook uit den boze. De moderne klant is mondiger geworden en gebruikt internet om zelf informatie in te winnen. Tijd voor wat nieuws! Enter inbound marketing. Maar hoe krijg je een vastgeroeste outbound marketeer mee in je nieuwe aanpak? Het antwoord is simpel: met deze vier tips!


Als je lange tijd ergens werkt of dingen op een bepaalde manier doet, treedt gewenning op. Je weet niet beter. Het gaat toch goed, dus waarom zou je het anders doen? Om die vraag te beantwoorden: waarom niet? Als buiten je comfort zone treden meer oplevert, waarom zou je dat dan niet doen? Verandering is lastig en de mens is sceptisch van nature. Dat brengt ons bij de eerste tip…

inbound marketing dfb2b

Verandering kost tijd. Houd daar rekening mee bij de imvoering van een nieuw systeem. 


1. Win vertrouwen
Mensen veranderen niet van de één op andere dag. Ook het implementeren van nieuwe werkwijzes vraagt geduld. Transformatie kost tijd. Het duurt wel even, voordat je nieuwe marketingmethode succes heeft. Erken dat er veel tijd en inspanning nodig is om je doel te behalen. Wees duidelijk.

Voordat je je inbound team opstelt, moet je met bewijzen komen dat jouw methode werkt. Als je dat niet kunt, is er geen vertrouwen. Waarom moet iemand jou volgen als jij niet kunt aantonen dat jouw idee het beste is? Bereid je goed voor. Creëer waardevolle content waarmee je de aandacht trekt en mensen naar je webstek lokt. Als de traffic stijgt dankzij jouw content heb je het bewijs waarmee je de sceptici overtuigt.   

inbound marketing dfb2b

Met goede argumenten en sterke onderbouwingen overtuig je zelfs de grootste sceptici.



2. Bereid je voor op gerichte vragen
Een goede voorbereiding is het halve werk. Om iemand te overtuigen, moet je beslagen ten ijs komen. Je moet weten wat je wilt zeggen en jezelf bewapenen met vlijmscherpe argumenten. Een vraag die zeker gesteld gaat worden als je outbound marketing wilt verruilen voor inbound marketing is wat de verschillen zijn.

Inbound marketing is - in tegenstelling tot outbound marketing - klantgericht. Je stelt het belang van je buyer persona en niet die van het bedrijf voorop. Door informatieve content te produceren help je de klant. Je duwt je boodschap niet door iemands strot, maar deelt je kennis.

"Werknemers zijn de ambassadeurs van een bedrijf en dragen de boodschap van de organisatie naar de klant uit"


Een andere vraag die zeker voorbij komt, is of inbound marketing wel geschikt is voor jouw bedrijf. Omdat inbound marketing zich op de positionering van een bedrijf en diens werknemers richt, is het voor elke onderneming geschikt. Het doel is om jouw onderneming als thought leader weg te zetten: als expert op jouw vakgebied. Om dat doel te bereiken, is de expertise van de medewerkers hard nodig. Werknemers zijn de ambassadeurs van een bedrijf en dragen de boodschap van de organisatie naar de klant uit. 

Een ander onderwerp dat zeker voorbij komt, is of inbound marketing je onderneming een voorsprong op de concurrentie geeft. Het antwoord? Jazeker! Internet is een ideaal platform om een marktaandeel op te bouwen. Een website vol scherpe content en prikkelende links blijft de aandacht trekken zolang deze geüpdatet wordt. Via social media - dat gratis is - genereer je aandacht voor je content. 

inbound marketing dfb2b

Thought leaders zijn experts op hun vakgebied en beantwoorden alle vragen van de buyer persona's.



3. Verzamel betrouwbare bronnen en feiten
Overtuigen doe je met feiten. Om je te helpen, krijg je hier alvast wat munitie. Een inbound lead kost 61 procent minder dan een outbound lead. Moderne marketing is niet alleen goedkoper dan de meer traditionele vorm van marketing: het levert ook meer gekwalificeerde leads op die goed bij je buyer persona aansluiten.

Een ander feit is dat bedrijven die eenmaal per maand bloggen al 70 procent meer leads genereren. Dit bewijst dat je geen zeeën van tijd nodig hebt om content te creëren. Uiteraard is het beter om vaker te bloggen om daardoor meer bezoekers naar je website te trekken, maar zelfs met een geringe inspanning slaag je erin om leads te genereren. Bam!

Feit drie is dat 70 procent van alle aangeklikte links organisch is. Betaalde links spelen een minder grote rol. Waardevolle content trekt bezoekers naar je website. Als je je keywords optimaliseert, vinden zoekmachines je sneller. Door trefwoorden op een geoliede manier in je tekst te verwerken, ontstaat een organisch zoekvolume. Jouw content wordt dan sneller opgepikt als bezoeker naar informatie zoeken op Google.

inbound marketing dfb2b

Het aankoopproces begint online. De klant zoekt op internet naar informatie.



4. Het draait om de einduitkomst
Realistische verwachtingen aan sceptici presenteren is ontzettend belangrijk. Het kan ongeveer zes maanden duren voordat je resultaat ziet. Denk dan aan sales van leads en website verkeer. Voor sommige bedrijven kan het zo een jaar duren voordat ze ROI zien.

Om succes te boeken, moet je een geolied team hebben en de beweegredenen van je buyer persona kennen. Uiteindelijk draait het om de resultaten onder de streep. Door inbound tactieken in outbound marketing te implementeren, bereik je een groter publiek. Als je bijvoorbeeld een gedrukte advertentie plaatst, voeg dat een URL link toe zodat je ook online vindbaar bent. Als je bedrijf beurzen en andere vakgerelateerde evenementen aandoet, zet dan ruim van tevoren een lead nurturing campagne uit. Die campagne prikkelt de interesse en trekt als het goed is bezoekers naar de beurs in kwestie en je website.

"Door inbound tactieken in outbound marketing te implementeren, bereik je een groter publiek"


Voeg visuele call-to-action’s (CTA’s) aan je website toe. CTA’s zijn ontzettend belangrijk voor je website, omdat ze leads genereren. Het is de bedoeling dat nieuwe bezoekers overal geconfronteerd worden met relevante en interessante informatie. Vaak belanden bezoekers op een blog door een zoekmachine. Daarom is het ontzettend belangrijk dat er een CTA bij elke blog staat. Een steengoede CTA maakt van een bezoeker een lead.      

Deel waardevolle content die de interesse van je buyer persona’s prikkelt. Content creatie begint met je buyer persona’s. Als je niet weet wie je klant is, kom je niet ver.

inbound marketing dfb2b

Social media helpt je om je content onder de aandacht van een groot publiek te brengen.


Onderzoek en analyseer je inspanningen, om te zien wat wel en niet werkt. Marketing automation software zoals HubSpot helpt daarbij. Met zulke software is het eenvoudig om de groei van organische traffic en leads in de gaten te houden. Als alles niet gaat zoals je hoopte, zie je waar je zwakke plekken liggen en hoe je daarop kunt anticiperen. Handig toch?

Deze vier tips helpen je op weg. Met de juiste onderbouwing overtuig je de grootste sceptici. Ook die knorrige outbound marketeer verandert op den duur in een enthousiaste inbound marketeer. Geef iedereen in je inbound team een rol en de daarbij behorende verantwoordelijkheden die bij hem passen.

Op de Digital Future of B2B komt een aantal cases aan bod waarin de implementatie van inbound marketing besproken wordt. Je ontdekt hoe andere bedrijven deze veranderslag aanpakten. Naast deze praktijkcases zijn er nog meer sessies en workshops te volgen op dit kennisevent. De digitale toekomst vormt de rode draad van deze dag. 


Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners