Marketing campagnes opzetten grootste uitdaging voor marketeers

13 mei 2016 Marketing campagnes opzetten grootste uitdaging voor marketeers

Marketing automation software niet heetste hangijzer

De keuze voor marketing automation software is een onderwerp dat tot de verbeelding spreekt en veel marketeers bezighoudt. Toch is het niet de grootste uitdaging waar het marketing team mee kampt. Sterker nog: die uitdaging staat ‘slechts’ op de vijfde plaats. Uit het onderzoek ‘How Marketers Get Things Done: The State of Agile Marketing in 2016‘ van Wrike blijkt dat het ontwikkelen van opvallende marketing campagnes de meeste slapeloze nachten oplevert.

De studie ondervroeg honderden marketeers. Uit die gesprekken ontstond een top vijf van uitdagingen. Deze lijst ziet er anders uit dan je misschien zou verwachten:

1.  Ontwikkelen van creatieve, innovatieve campagnes die opvallen (37,2 procent)
2. Het tempo van de markt en de concurrentie bijhouden (25,9 procent)
3. Meer inkomsten voor het bedrijf binnenhalen (24,7 procent)
4. Meer doen met minder mensen en een kleiner budget (24,4 procent)
5. Meer leren over en het implementeren van marketing automation software (22,4           procent)

ideetjes_creatief.jpg

Het bedenken van onderscheidende campagnes is de grootste uitdaging voor marketeers.


De grootste uitdaging voor de marketeer is om op te vallen met creatieve en innovatieve campagnes. Deze doelstelling is in het digitale tijdperk niet veel anders dan daarvoor. Of dat nu via de krant, radio, tv, websites, zoekmachines of social media gebeurt is niet zo wezenlijk anders. De aandacht van je buyer persona trekken, staat met stip op de eerste plek.

Marketing automation software staat dus ‘maar’ op de vijfde plaats. Marketeers weten door het grote aanbod vaak niet meer voor welk systeem ze moeten kiezen. Men moet meer winst behalen met minder mensen en middelen. Het draait echter niet om het systeem, maar om de klant.  

 budget.jpg

Meer doen met minder menskracht en middelen is een uitdaging voor marketeers.


Verschillende tools worden steeds beter geïntegreerd, zodat data-uitwisseling en dataoverdracht geoptimaliseerd worden. Social media mangement, social advertising, analytics en SEO zijn een paar voorbeelden van die tools. Zo’n 60,8 procent vond dat sommige van de gebruikte tools redelijk goed geïntegreerd waren, terwijl 28,8 procent erg te spreken was over de implementatie van alle tools. 

Circa 39 procent van de ondervraagden zegt dat hun team 4 tot 6 digitale tools gebruikt, terwijl 36 procent 1 tot 3 tools hanteert. Vooral grotere marketing teams maken gebruik van minimaal 7 tools terwijl kleinere teams juist minder tools hanteren. Circa 18 procent van de ondervraagden gebruikte 10 of meer tools en 22 procent maakte gebruik van 1 tot 3 tools. De overige respondenten gebruikten geen tools of wisten niet welke in gebruik waren.  

8468788107_6a1b3ae1ea_o.jpg

Social media management is een veelgebruikte tool van marketeers.


Circa 9 procent van de ondervraagden vond dat er weinig tot geen integratie tussen de gebruikte tools bestond. De overige respondenten hadden daar geen mening over.
Marketing automation technologie is nog steeds een agendapunt, maar het is niet de bepalende factor voor je marketingsucces. Dat is ook de conclusie van een ander onderzoek. 

De door Ascend2 en  Marketo uitgevoerde studie ‘State of Digital Marketing Survey’ wijst uit dat de grootste barrière die het succes van je marketing inspanningen in de weg staat een inadequaat marketingbudget is. Zo’n 43 procent van de ondervraagden gaf dat als grootste uitdaging aan.

Opmerkelijk is dat de tweede plek - 39 procent - bezet wordt door het gebrek aan training. Om je skills te verbeteren, moet je regelmatig oefenen en leren om je vaardigheden aan te scherpen. Op de derde plaats staat het ontbreken van een effectieve strategie. Gebrek aan richting en visie is volgens 36 procent van de ondervraagden het grootste struikelblok.  

marketing-3.jpg

Om op de digitale toekomst in te spelen, is training nodig. Je hebt nieuwe vaardigheden nodig. Een gebrek aan training is een struikelblok voor marketeers.


Het gebrek aan marketing automation technologie stond in het onderzoek van Ascend2 en Marketo 'slechts' op de zevende plaats met 25 procent. 

Jezelf onderscheiden van de concurrentie en creatieve campagnes opzetten, is het hoofddoel van de marketeer. Daarvoor zijn training, creativiteit en een strategie nodig. Dat zijn de uitdagingen voor de toekomst!  
 

De uitdagingen voor de digitale toekomst staan 28 juni centraal op de Digital Future of B2B (#DFB2B). Tijdens dit kennisevent kunnen directieleden en marketing & sales managers inspiratie op doen voor een succesvolle online aanpak.

 

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners