Inbound marketing: zeven mythes ontkracht

19 mei 2016 Inbound marketing: zeven mythes ontkracht

Kwalificeer jezelf met kwalitatieve content

Over inbound marketing is al een hoop gezegd en geschreven. Informatie en kennis delen (pull strategie) neemt de rol van opdringerige reclameboodschappen (de push methode) over. Moderne marketing is in opmars, maar toch denken sommige traditionele marketeers dat deze frisse marketingmethode een hype is. Fout! Dit blog ontkracht zeven mythes over inbound marketing.


Anno 2016 is de klant in control en daar moet de marketeer op inspelen. Zo’n 70 procent van het aankoopproces vindt online plaats. De klant gaat zelf op zoek naar informatie, voordat hij of zij tot een koop overgaat. Een slimme marketeer zorgt ervoor dat hij online zichtbaar is en een rol in het besluitproces van de klant speelt.

inbound marketing content

Een slimme marketeer zorgt ervoor dat hij of zij online vindbaar is. Dat kan door pakkende content te creëren.

Dat doe je door content met inhoud te produceren waarmee je de klant helpt. Daarmee bewijs je betrouwbaar te zijn en over kennis te beschikken. Daarmee komen we direct bij de eerste mythe aan:

1. Inbound marketing is een fase 
Deze marketingmethode is geen trend of hype, maar een blijvertje. De tijd van schreeuwerige verkopers is voorbij. Inbound gaat over luisteren naar je klant en het verlenen van goede service. Sinds wanneer is dienstverlening een rage? Het internet speelt een belangrijke rol in het leven van miljarden mensen en dat verandert niet zomaar. Om op te vallen in deze online wereld vol informatie moet je onderscheidende content bieden.

2. Inbound marketing implementeren betekent instant succes
Moderne marketing is geen hype, maar ook geen wondermiddel. Zonder goed ondernemingsplan en een uitgewerkte strategie kom je niet ver. Een goede marketeer weet wat hij wil bereiken, wie zijn doelgroep is en hoe hij zijn merk wil positioneren in de markt. Als je niet weet wie je klant is en hoe je hem het beste kunt bereiken, schiet je met losse flodders en niet met scherp. Een visie is een vereiste voor succes.

inbound marketing content

Het implementeren van inbound marketing betekent niet dat de klanten en leads ineens binnenstromen, terwijl jij lui achterover leunt. 


3. Iedereen kan sterke content schrijven
Het creëren van pakkende content is niet zo eenvoudig als het soms lijkt. Voor elke blog is research nodig. Je moet weten waarover je schrijft en het zo helder mogelijk op papier zetten. Een compacte en duidelijke schrijfstijl zijn daarbij zeer belangrijk. Internet is een vluchtig medium en daarom moet tekst kort en bondig zijn. Het draait om het delen van kennis op een begrijpelijke manier en daarvoor moet je weten wat inbound marketing inhoudt. Ook moet je je boodschap aantrekkelijk kunnen verpakken. Dat kan niet iedereen dus kies voor de juiste mensen.

4. Sommige bedrijven hebben niets aan inbound marketing
Zoals al eerder gezegd: goede dienstverlening is nooit vergeefs. Elke klant wil zich gewaardeerd en gehoord voelen. Nu is het niet zo dat deze marketingmethode voor elke bedrijfstak dezelfde resultaten oplevert - vooral niet als de concurrentie dezelfde methodiek hanteert - maar elk bedrijf dat inbound marketing implementeert heeft daar zeker profijt van. Punt 4 geldt uiteraard alleen als punt 2 op orde is. 

inbound marketing content

 Videomarketing is in opkomst. Een filmpje scoort vaak beter dan geschreven content.


5. Zonder geschreven content kom je niet ver
Content hoeft niet uit geschreven tekst te bestaan. Als je geen ster bent in schrijven, betekent dat niet dat je dan geen content kunt creëren. Kijk waar je andere talenten liggen. Als je bijvoorbeeld goed bent in presenteren, is het een idee om een filmpje op te nemen. Videomarketing is in opmars. Blijf je liever buiten beeld, dan is een podcast wat voor jou. Als geschreven content toch de voorkeur heeft, is het ook een idee om een tekstschrijver jouw verhaal te laten optekenen. 

6. Sterke content promoot zichzelf
Het klopt niet dat sterke content zichzelf promoot. Het duurt even voordat een blog of video zijn weg naar het publiek vindt. Je moet je werk onder de aandacht brengen. Dat doe je via social media. Het houdt niet op na een enkele promotieronde. Je kunt een ‘oud’ artikel jaren na dato opnieuw onder de aandacht brengen via social media. Hoe goed je tekst, podcast of video ook is: zonder promotie kom je niet ver. 

content-1.jpg

Zonder input verlies je publiek.


7. Twee blogs maken al het verschil
Inbound marketing vraagt een lange adem. Je kunt niet twee of drie blogs online plempen en achterover gaan leunen in de hoop dat de klanten bij je binnenstromen. De nieuwsgierigheid prikkelen is één ding, maar de aandacht vasthouden is andere koek. Om je klanten geïnteresseerd te houden, moet je blijven publiceren. Investeren in pakkende content en ervoor zorgen dat die gelezen wordt, is een continu proces. 

Inbound marketing is geen fase of wondermiddel. Deze marketingmethode is ontvangersgericht en draait niet om de boodschapper. Wil je meer weten over deze marketingmethodiek surf dan naar Digital Future of B2B (#DFB2B) en plan een bezoek in.

Op DFB2B, dat op 28 juni plaatsvindt, staat de digitale toekomst van business to business centraal. Een ideale gelegenheid voor directieleden, communicatiemedewerkers en marketing- en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak. Na afloop weet je wat je moet doen om jouw bedrijf succesvol de digitale toekomst in te loodsen. 

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners