Inbound Marketing geeft sales inzicht in klantgedrag

12 januari 2016 Inbound Marketing geeft sales inzicht in klantgedrag

Hoe bereik je een superster?

De maatschappij verandert continu. Sinds de komst van internet is de wereld constant met een transformatie bezig. Mensen zijn vaak online te vinden en gebruiken het wereldwijde web voor vrijwel alles. Informatieverschaffing, ontspanning en om te winkelen: noem maar op. Veel winkelpanden moeten sluiten, omdat klanten liever vanuit hun luie stoel aankopen doen. Consumenten kiezen voor gemak. Met deze ontwikkelingen hebben sales en account managers ook te maken. Om bij te blijven, zul je moeten weten wat de klant drijf en wat hij of zij wil. Dat vraagt om een gedragsverandering en een andere manier van klantbenadering. De oude werkwijze van marketing bedrijven is voorbij. 

 

"De klant wil niet bezocht worden, maar zelf zoeken"


Het eerste dat moet veranderen is de mentaliteit van de marketing en sales afdeling. In deze tijd wordt een ‘spontaan’  telefoontje niet meer gewaardeerd. Cold calls zijn telefonische spam. Ook bulkmailings worden niet meer geapprecieerd. De klant wil niet bezocht worden, maar zelf zoeken. Individualisme wordt steeds belangrijker. We leven in de tijd van de selfie stick. Mensen willen de ster van hun eigen leven zijn en hun ‘fans’ (lees: hun omgeving) laten weten waarmee ze bezig zijn. Via social media kun je het leven van je klant bijna letterlijk volgen. Door even te surfen, weet je precies wat iemand gegeten heeft, hoe zijn of haar werkdag verliep en naar welke bioscoop iemand gaat. Iedereen is een superster. Je klant ook.

 

Inbound Marketing

Mensen willen de ster van hun eigen leven zijn

 

Supersterren zijn exhibitionistisch, maar tot op zekere hoogte. Tuurlijk is het delen van foto’s leuk en mag iedereen weten in welk exclusief restaurant je gaat eten, maar ga mij niet ongevraagd benaderen met advies of een opmerking! Als ik iets wil weten, vraag ik daar zelf wel naar. Een moderne account manager moet weten wat zijn of haar klant bezighoudt. Gokken of zelf invullen wat je klant nodig heeft, is uit den boze. Om een lead te genereren, moet je weten wat je potentiële klant drijft.  Waar heeft hij behoefte aan en op welke manier kan jij hem of haar daarbij helpen? 

 

"Word jij een vriend van de sterren of zien leads jou als paparazzi?"

 

Het benaderen van supersterren is een vak apart. Je wilt een vriend van de sterren worden en niet als paparazzi bekendstaan. Inbound Marketing richt zich op deze moderne manier van klantbenadering. Internet is je vriend. Door gerichte boodschappen te sturen en naar je leads te luisteren, trek je de interesse. Als je die interesse hebt getrokken, volgt een ingenieus proces waarmee je van een lead een customer kunt maken. Als je je werk heel goed doet, wordt die customer zelfs een promotor. Dan maakt een tevreden klant reclame voor jouw bedrijf. Het uitgangspunt is echter altijd de klant. Zorg ervoor dat hij of zij tevreden is en van je beste service profiteert. Het oeroude spreekwoord 'de klant is koning' maakt een comeback. Logisch, want vintage is in. 

 

Inbound Marketing

 

Inbound Marketing is een moderne manier van marketing. Het is een wijze waarop je inspeelt op maatschappelijke veranderingen. Ontdek of Inbound Marketing iets voor jou is. Word jij in 2016 een vriend van de sterren of zien leads jou als paparazzi?

 

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners