Hoe de Marktplaats voor B2B bedrijven de wereld verovert

15 juni 2016 Hoe de Marktplaats voor B2B bedrijven de wereld verovert

De voordelen van digitaliseren

WeMarket is een internationale versie van Marktplaats voor B2B bedrijven. Dit online platform is exclusief voor bedrijven uit de B2B business en bedoeld om de wereldhandel te bevorderen. Sinds april dit jaar is deze ambitieuze, Nederlandse organisatie actief. Commercieel directeur Gijs van den Broek vertelt meer over de visie en totstandkoming van het bedrijf.

WeMarket komt uit de koker van Bas Beerens, de oprichter van WeTransfer. Vorig jaar augustus vond de bèta-launch plaats en sinds een paar maanden is het bedrijf officieel online. Daarvoor werd drie jaar lang achter de schermen gesleuteld aan de webstek. Op WeMarket kunnen bedrijven onderling hun producten verhandelen met distributeurs, groothandelaren, retailers en opkopers.

handel

Op WeMarket treffen B2B bedrijven elkaar.

De totstandkoming van WeMarket is per toeval ontstaan. “In eerste instantie wilde Bas een online outlet voor bekende mode merken opzetten,” stelt Gijs. “Toen we met een aantal merken gingen praten, ontdekte we dat er twijfel bestond over deelname."

Gijs vervolgt zijn verhaal: "Bedrijven wisten niet met wie ze in zee gingen, wie de doelgroep was en tegen wat voor prijzen de items zouden worden aangeboden. Als dit zo voor de mode geldt, dan gaat deze vlieger vast ook op voor andere markten. Bas besloot het anders aan te pakken. Toen ontstond het idee om een internationale online handelsplaats op te zetten. Een webstek waar alleen bedrijven uit de B2B opereren.”

 

"De traditionele handel wordt gedigitaliseerd"


WeMarket is een soort internationale Marktplaats of eBay voor B2B bedrijven. Het maakt niet uit wat je zoekt. Zo vind je onder meer robotstofzuigers van LG, jeans van Diesel, beautyproducten van Rituals en ook houtsnippers op WeMarket. Een gevarieerd aanbod dus.

Het online platform biedt inkopers en verkopers de mogelijkheid om van hun overtollige voorraad af te komen. Transparantie speelt daarbij een zeer belangrijke rol. Om de betrouwbaarheid van kopers en verkopers inzichtelijk te maken, werkt WeMarket samen met dienstverleners als Dun & Bradstreet (kredietscores), IDchecker (identiteitscontrole) SGS (kwaliteitscontrole) en Bird & Bird (commerciële contracten).

18495846450_1ce51ae831_b

Online veiligheid staat voorop bij het platform voor B2B bedrijven.

Gijs: “De traditionele handel wordt gedigitaliseerd. Er is volledige transparantie op het gebied van in- en verkoop. Je ziet direct waar de aangeboden producten vandaan komen, gemaakt zijn en wie ze verhandelt."  

"Er gaat letterlijk een hele wereld voor je open, want je ziet op WeMarket welke internationale partijen actief zijn in je branche. Een concern als Philips krijgt ineens inzicht wat er met hun producten gebeurt en wie ze vermarkt.”

 

“Digitalisering verruimt je blikveld”

 

Door de digitalisering wordt je blikveld verruimd, stelt Gijs: “Op WeMarket vind je een overzicht van verschillende internationale aanbieders. Mocht je vertrouwde leverancier een bepaald product niet op voorraad hebben, dan biedt ons platform soelaas. Dan ga je in zee met een voor jou tot voor kort onbekende partij."

Je wordt kort gezegd niet meer beperkt door je bestaande adresboekje met een handjevol contacten. Inmiddels maken 40 verschillende industrieën uit 60 verschillende landen deel uit van het bestand van de B2B handelsplaats.

 


international-154119_960_720

Digitalisering maakt internationale handel eenvoudiger.

 

Naast een gigantisch aanbod biedt het platform meer voordelen. B2B bedrijven op zoek naar koopjes kunnen hun lol op: “Op WeMarket zijn lopende aanbiedingen te zien. Bedrijven die van hun voorraad af willen, bieden deze online aan. Dat kan voor een andere organisatie een zeer aantrekkelijke aanschaf zijn. Zo wil een leverancier bijvoorbeeld van 190.000 blikjes Red Bull af voor een bepaald bedrag. Als een inkoper van een groothandel net van plan was om energiedranken in te slaan, kan dat aanbod een erg goede deal zijn.”



“Geografie speelt een kleinere rol in de digitale wereld”

 

Naast het vinden van deals biedt de digitalisering een ander voordeel. “Geografie speelt een kleinere rol in de digitale wereld. Omdat er internationale partijen op WeMarket actief zijn, kun je relatief eenvoudig nieuwe markten aanboren,” weet Gijs.

“Als een Japans bedrijf bijvoorbeeld jeans wil vermarkten, kun jij daar als Nederlandse onderneming op inspelen. Je laat zien wat jij te bieden hebt. Jij komt net op het goede moment en bouwt aan naamsbekendheid in landen waar je normaliter niet zomaar binnenkomt.”

 

japan-251545_960_720

Dankzij WeMarket wordt het aanboren van buitenlandse markten gemakkelijker.

 
Gijs gaat tijdens zijn breakout sessie op kennisevent Digital Future of B2B (DFB2B) dieper in op de toekomstplannen van het bedrijf: “Het gebruik van WeMarket is - net als WeTransfer - gratis. Wat we van WeTransfer leerde is dat je winst kunt maken als je veel gebruikers hebt en voor extra diensten een klein beetje geld vraagt."

"Na verloop van tijd gaan we een aantal premium features aanbieden, waarvoor je moet betalen als je daar gebruik van maakt. Hoe meer mensen daar gebruik van maken des te winstgevender. Ons doel is om de wereldhandel te bevorderen en binnen een paar jaar een miljoen gebruikers te verwelkomen.”

DFB2B is een evenement dat bestemd is voor directieleden en marketing- en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak. Tijdens dit event dat op 28 juni op de High Tech Campus in Eindhoven plaatsvindt, staat de digitale toekomst centraal. Je leert hoe je inspeelt op de digitalisering van de B2B sector. Naast de sessie van Gijs zijn er nog 20 andere sprekers, workshops en demo’s te volgen.



Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners