Het verrassende effect dat inbound op je organisatie heeft

20 mei 2016 Het verrassende effect dat inbound op je organisatie heeft

Creëer transparantie en vertrouwen door het delen van kennis

Jeroen Rietvelt is verantwoordelijk voor de marketing bij accountantskantoor Visser & Visser. De klant staat daarbij centraal: “Het gebruik van inbound marketing heeft voor veel positieve bijwerkingen gezorgd, waar ik in eerste instantie zelf niet aan gedacht had.” In een interview hierover legt Jeroen dit uit en het zal tevens het onderwerp zijn van zijn kennissessie tijdens het event The Digital Future of B2B.


Jeroen werkt nu anderhalf jaar bij Visser en Visser en dat bevalt hem goed. “Ik heb een journalistieke studie afgerond, maar ben uiteindelijk als marketeer bij een aantal B2C bedrijven aan de slag gegaan. Mijn studie kwam daar niet zo van pas, want als marketeer zit je toch in de stoormodus met je commercials en advertenties.

 

Reclame.jpg

Veel B2C bedrijven zitten met hun reclames in de stoormodus

 

Nu ik in de B2B werkzaam ben, komen mijn journalistieke achtergrond, de veranderingen op digitaal vlak en mijn kennis van de retail markt uit de B2C goed samen. De duurzaamheid en authenticiteit van inbound marketing spreken me enorm aan. Ik heb mijn plek gevonden.”

Met de komst van Jeroen is er veel veranderd binnen Visser & Visser. De structuur, filosofie en uitwerking van de marketingstrategie werden door zijn komst volledig omgebogen.

 

“Tot anderhalf jaar geleden bestond de communicatieafdeling uit één persoon en richtte niemand zich op marketing."

 

In de accountantssector is dat vrij gebruikelijk. Visser & Visser wilde echter meer focus op marketing aanbrengen en daarom hebben we een marketingafdeling opgezet.”


Jeroen hoefde niet het wiel opnieuw uit te vinden: “Wat mij opviel toen ik hier kwam, was dat een belangrijk aspect van content marketing al in werking was. Er waren al blogs. Die content voldeed niet aan de eisen van SEO en de inhoud was ook niet toegespitst op de pijnpunten van de klanten, maar er werd wel tijd in gestoken. Nu zijn we vooral bezig met de transitie naar het écht vermarkten van kennis zoals dat centraal staat in de inbound marketing,” zegt Jeroen.

 

Kennis

Bloggen draait om het écht vermarkten van kennis!
 
 

Bij Visser & Visser is men momenteel bezig om de blogs te verbeteren en marketing automation technologie door te voeren. “Ik ben erachter gekomen dat we binnen het bedrijf door inbound marketing veel onverwachte positieve bijwerkingen hebben gehad. Zo hoeft sales nu veel minder moeite te doen om hun leads binnen te halen. Ook is de communicatie verbeterd, omdat er meer en specifieker geblogd wordt."

 

"De werknemers voelen zich nu trotser dan ooit, omdat ze een platform krijgen om hun kennis uit te dragen.”


Naast het bloggen neemt Jeroen ook de social media kant van het verhaal mee in de uitwerking. Hij legt uit dat het, zeker in de markt van accountancy, belangrijk is om via dit soort kanalen een relatie op te bouwen met je klanten:

“Vertrouwen is erg belangrijk. Het vertrouwen in de medewerkers staat op de eerste plaats, maar ook het vertrouwen in de partij achter de medewerkers - Visser & Visser dus - is essentieel. In onze branche is marketing voor 30% verantwoordelijk voor het klantcontact, de rest zit in het persoonlijke contact. Daarom is het erg belangrijk dat mensen weten dat we transparant en betrouwbaar zijn.”  

friends-1026521_960_720

Creëer trots, vertrouwen en transparantie in je bedrijf

 

Jeroen is van plan de visie van inbound marketing verder uit te dragen dan alleen bij Visser & Visser. In de zomer wil hij zijn eigen onderneming oprichten om andere bedrijven te adviseren over het gebruik van deze moderne marketingmethode. Ook wil Jeroen deze bedrijven leren hoe zij hun touchpoints waardevoller kunnen maken.”


In een organisatie met circa 250 werknemers zou je verwachten dat het invoeren van een nieuwe marketingstrategie veel commotie met zich meebrengt. Volgens Jeroen was dat niet het geval bij Visser & Visser. De invoering verliep voorspoedig.

Wat is het geheim? “Haha, dat vraag ik mezelf ook wel eens af! Ik denk dat er meerdere factoren meespelen. Bij een accountant zit het in het DNA om bedrijven en mensen te helpen.  In principe doe je dit met inbound marketing ook door het delen van kennis. We hebben veel specialisten in dienst die het leuk vinden om hun kennis te delen."

 

"Door medewerkers te laten bloggen geven we hen een podium en veranderen zij in thought leaders.”

 

Daarnaast geven grotere accountantsbureaus het goede voorbeeld. Zo is Deloitte veel bezig met het online delen van kennis, stelt Jeroen: “Daardoor lift je als kleiner bedrijf een mee op het succes van de grote jongens. Zij nemen het voortouw en wij volgen.

Als laatste heeft het volgens mij te maken met de behoefte van de klant. Als we niets zouden delen zou het lijken alsof we iets te verbergen hebben. Om hun vertrouwen te winnen, moeten we transparant zijn en zoveel mogelijk informatie delen.”

 

Jeroen is één van de vele sprekers op Digital Future of B2B. Tijdens zijn sessie op dit kennisevent gaat hij dieper in de implementatie van inbound marketing. Zo vertelt hij over de positieve effecten die dit heeft gehad op de organisatie. Dit evenement is ideaal voor directieleden en marketing­- en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.

 

 

Door: Stephanie Kester

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners