Edwin Vlems: voorvechter van vernieuwende marketing

23 juni 2016 Edwin Vlems: voorvechter van vernieuwende marketing

Inzetten op inbound marketing

Een nerdy, part time ondernemer met hart voor inbound en content marketing. Edwin Vlems is al 18 jaar marketing manager bij MCB en altijd bezig met vernieuwen. In 2012 kwam hij tot de conclusie dat hij niet meer geloofde in het klassieke marketingverhaal en besloot het roer drastisch om te gooien. Traditionele outbound marketing werd verruild voor moderne inbound marketing. Edwin vertelt op kennisevent the Digital Future of B2B over inbound marketing en laat aan de hand van praktijkcases zien dat deze marketingmethode echt werkt.

 

Van outbound naar inbound

Het idee binnen de klassieke marketing was dat je je eigen imago koos en dit met behulp van je marketingmix concreet maakte. We leven echter in een transparante wereld en het wordt steeds moeilijker om je eigen imago te bepalen. “Niet jij, maar anderen bouwen je imago,” vertelt Edwin. Hij stopte met lesgeven, omdat hij niet meer geloofde in de theorie die hij moest verkondigen. Ook MCB moest eraan geloven en er vond een radicale switch plaats in de marketingaanpak van het bedrijf.

 

“Marketeers hadden altijd een vrij negatief imago. Ze werden gezien als de snelle jongens die proberen je geld afhandig te maken.

 

Dat dit de manier was waarop er naar mijn beroep werd gekeken, heeft me altijd gestoord. Mijn gevoel bij inbound marketing is dat je mensen niet meer onderbreekt. Je deelt je kennis en persoonlijkheid. Als mensen je zat zijn en niet meer willen zien, kunnen ze je gewoon ontvolgen. Dat spreekt me erg aan. Inbound marketing geeft de marketeer een ander imago. De irritatie gaat weg.”

 

Deze filosofie intrigeerde Edwin en daarom is hij begonnen met schrijven en bloggen. Inbound marketing draait om het delen van kennis en content. Op een bepaald moment merkte hij dat bedrijven hem steeds vaker benaderden met de vraag of hij hen ook kon helpen bij de switch van outbound naar inbound. “Dit was het bewijs dat inbound marketing werkte. Bedrijven benaderden mij, in plaats van andersom.”

 

Kennis_delen

 Inbound Marketing draait om het delen van kennis en content. 

 

Respons van bedrijven op deze nieuwe filosofie?

In zijn - nu drie jaar durende - missie om marketeers over te laten stappen op inbound marketing merkt Edwin dat hij vooruitgang boekt. “De weerstand wordt steeds minder. Als ik bij een bedrijf kwam, was er altijd één persoon die wilde veranderen en de rest die het niks vond. Die weerstand breekt wel langzaamaan af. De meeste mensen hebben door dat het klassieke model niet meer werkt."

"Het kwartje valt dat de wereld verandert en dat je een ander pad moet inslaan.”

 

Het valt Edwin op dat veel bedrijven - zoals reclamebureaus - alleen een andere naam op hun werk plakken en vervolgens gewoon doorgaan met waar ze mee bezig waren. Er verandert niks. “Ze noemen het dan oude wijn in nieuwe zakken, maar als je het goed doet wordt je marketing wezenlijk anders. Je onderbreekt niemand meer, maar deelt je kennis en wacht tot deze wordt gevonden.

 

“Waar je bij inbound marketing nog wel tegenaan loopt, is dat heel veel marketeers het concept moeilijk kunnen bevatten: ‘ ‘Hoezo komen mensen naar mij toe?” Ze zitten vast in de modus van zenden. Ook als ze beginnen met content marketing en ze hele mooie content maken, is het eerste wat ze vragen: ‘Waar moet ik dit nu op gaan plakken?’. Maar het idee dat je het gewoon online kunt zetten en dat mensen daar op afkomen, is soms moeilijk voor te stellen.”

 

Verrast 
Voor veel marketeers is het een moeilijk te bevatten concept dat ze niet langer hoeven te zenden.

 

Ontwikkelingen in het gebied van inbound

Hoewel nog niet iedereen volledig op de hoogte is van de kansen en mogelijkheden van inbound marketing, ontwikkelt de methodiek zich alweer verder. “Wat opvalt is dat je bij bedrijven die kennis delen, merkt dat zij hier niet alleen klanten maar ook medewerkers mee aantrekken. Dat is nooit een bewust doel geweest, maar meer een bijvangst. Hierdoor hebben zij hun HR kosten flink kunnen terugdringen.

We merken het zelf ook bij MCB. Doordat we veel kennis delen, wordt het makkelijker om bijvoorbeeld stagiaires aan te trekken. Hiervoor hoeven we steeds minder moeite te doen.” Bedrijven die kennis delen, trekken hiermee dus niet alleen een afzetmarkt aan maar ook een medewerkersmarkt. Dat is een positieve bijkomstigheid van inbound marketing.

workers-659885_960_720

Door middel van het delen van kennis trek je als bedrijf niet alleen de afzetmarkt, maar ook de medewerkersmarkt aan.

 

Scepsis bij B2B bedrijven

Ondanks het succes dat bedrijven boeken met inbound marketing, is er nog een hoop scepsis. “Mensen die nog geloven in de oude marketing zeggen vaak dat er geen goede voorbeelden zijn van bedrijven waar het werkt. Ik heb daarom een platform gemaakt, waar ik alle succesvolle cases op zet. De 21 grootste succesverhalen heb ik in een boek verwerkt."

"Ik wil aantonen dat er hartstikke mooie voorbeelden zijn van Nederlandse bedrijven die succes hebben met deze marketing, maar hier niet over roepen.”

 

“Ik merk dat mensen heel erg geïnteresseerd zijn in hoe andere bedrijven het doen. Wat zijn hun ervaringen en waar lopen zij tegenaan? Dat is heel logisch, want je leert van praktijkverhalen. Het werkveld biedt inzicht en informatie in wat werkt en wat niet. Je leert door te doen. Kennis uit een boek halen is niet verkeerd, maar vaak is de praktijk heel anders.

Scholen en universiteiten lopen steeds meer achter. De mensen die aan het experimenteren zijn in hun bedrijf, zijn op dit moment eigenlijk het vak aan het doorontwikkelen. Ze zijn aan het pionieren. Ik vind het hartstikke leuk om dat onder het voetlicht te brengen.”


Aan de hand van een aantal cases laat Edwin op DFB2B zien hoe bedrijven op een slimme wijze gebruik hebben gemaakt van content marketing. Ook leer je wat deze marketingmethode hen daadwerkelijk heeft opgeleverd. Het is tevens les nul van de Masterclass Inbound Marketing die in het najaar bij Webs wordt gegeven.

 

 

Door: Stephanie Kester

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners