De winst van inbound marketing: Viva la voordelenvloedgolf!

10 juni 2016 De winst van inbound marketing: Viva la voordelenvloedgolf!

Drie forse voordelen voor je

Het is fijn als je met meerdere voordelen te maken hebt. Als je een glas jus d’orange drinkt, weet je dat je vitamine C binnenkrijgt en iets lekkers naar binnen klokt. Hetzelfde geldt voor het uitmesten van je kledingkast. Je doneert je oude kloffie aan het goede doel, zodat je mensen die het minder goed hebben blij maakt. Een ander voordeel is dat jij weer meer ruimte in je kledingkast hebt. Inbound marketing werkt ook zo. Lees verder hoe je van deze voordelenvloedgolf gebruikmaakt!


Inbound marketing benut de kracht van internet. Je creëert content waarmee je bezoekers trekt. Die content plaats je online, waardoor je je doelgroep vergroot. De hele wereld ziet jouw werk en je klanten zijn overal. Inbound marketing is dus niet plaatsgebonden. Dat is niet het enige voordeel van deze marketingmethode. Hier komen er nog drie!

inbound marketing

Inbound marketing heeft net als een glas jus een hoop voordelen.



1. Vergroten van naamsbekendheid
Bijna driekwart van alle B2B klanten doet online onderzoek. Voordat een aankoop plaatsvindt, gaat men via Google op zoek naar informatie. Zoekmachines zijn zeer geliefd voor research. Door de juiste keywords in je content te plaatsen, komen leads op jouw webstek terecht. Naast trefwoorden zijn testimonials ook erg nuttig. Positieve reacties van klanten over je service en werkwijze kunnen mensen over de streep trekken om met jou in zee te gaan.  

Het doel is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht te komen. Door content te creëren die je doelgroep aanspreekt en de juiste keywords te gebruiken, val je op. Je bedrijfsnaam komt onder de aandacht van een breed publiek. Hoe meer content je creëert hoe meer hits je krijgt. Uiteraard moet die content wel meerwaarde bieden en beklijven. Een video, blog of podcast helpt je lead verder en draagt een oplossing voor problemen aan.

inbound marketing

Keywords zorgen ervoor dat je sneller online vindbaar bent.

Zoekmachines pikken die content eruit en beschouwen je als relevante partij. Als je eenmaal je content hebt gemaakt, promoot je je werk via social media. Daardoor vergroot je je bereik.

2. Klant contact
Het onderzoek dat je klant online doet, is niet het eindpunt. De koop begint niet direct na research op internet. Er wordt vervolgens nog meer onderzoek gedaan en informatie gelezen, voordat een sales manager in beeld komt. De klant is bij het ontvangersgerichte inbound marketing in control en bepaalt het tempo in tegenstelling tot het zendergerichte outbound marketing.

Als jouw content leads inzicht geeft in jouw werkwijze en prangende vragen beantwoordt, ben je goed bezig. Uiteindelijk zien je potentiële klanten jou als thought leader - een autoriteit - in je vakgebied. Als ze meer willen weten over een specifiek onderwerp komen ze naar jou. 

inbound marketing

Inbound markting trekt de interesse van de klant door content.

Jouw kennis en expertise bewijzen dat je verstand van zaken hebt. Dikke kans dat men naar jou toe komt als er wat gekocht wordt.

3. Lead generatie
Inbound marketing verdeelt het koopproces in drie fases. De eerste fase heet awareness. In dit stadium zoekt een klant naar informatie voor een pijnpunt. Hij heeft ergens last van, maar kan niet precies benoemen wat. Voorbeeld: Een sales manager sleept te weinig klanten binnen, maar weet niet precies waarom. Hij gaat online op zoek naar antwoorden. Na research te plegen, ontdekt hij dat de tegenvallende resultaten door een gebrek aan online zichtbaarheid komen. Hij weet nu wat zijn probleem is: een gebrekkige website zonder meerwaarde.

De volgende fase heet de consideration fase. De klant weet nu wat zijn probleem is, maar nog niet hoe hij het wil oplossen. Er zijn verschillende ideeën voorhanden, maar welke past het beste bij hem? Zet hij zijn personeel aan het werk en laat hij hen bloggen of schakelt de klant een externe partij in die voor content zorgt? Meerwaarde creëren is het doel. De mogelijkheden zijn legio. In dit stadium zoekt de klant naar een passende oplossing voor het in de awareness fase helder geworden probleem.

inbound marketing

In de decision fase van inbound marketing maakt de klant een beslissing.

De laatste fase is de decision fase. In dit stadium maakt de klant een beslissing. Hij heeft verschillende oplossingen onderzocht. Het wordt tijd om keuzes te maken. Dit is het stadium waarin een aankoop plaatsvindt.

Inbound marketing helpt je om leads voor je sales afdeling te genereren. Deze contacten zijn vaak van een hogere kwaliteit dan de meer traditionele outbound leads die je via cold calling binnenhaalt. Inbound leads bestaan uit professionals met een oprechte interesse in jouw bedrijf. Daarnaast zitten deze personen al een stuk verder in het aankoopproces.  

inbound marketing

Tijd is geld. Inbound marketing is tijd- en kostenbesparend.


Door een relevante whitepaper, infographic of video aan te bieden in ruil voor adresgegevens kom je meer te weten over je potentiële klant. Je weet wat zijn wensen zijn en waar hij naar zoekt. Op die behoeftes kun je inspelen. Als je sales managers met deze lead in contact komen, weten ze al wat hun gesprekspartner wil. Handig! Aan de andere kant van de lijn werkt het hetzelfde: men weet wat jouw onderneming doet en waar je kracht ligt. Scheelt veel tijd voor beide partijen.

Inbound marketing heeft fiks veel voordelen. Zeker in vergelijking met het meer traditionele outbound marketing dat de kracht van online grotendeels onbenut laat. Niet verwonderlijk dat moderne marketing in opmars is. Meer weten over inbound marketing? Bezoek dan het evenement Digital Future of B2B (DFB2B). 

Kennisevent DFB2B vindt op 28 juni plaats op de High Tech Campus in Eindhoven en draait om de digitale toekomst. Een ideaal moment voor directieleden en marketing-­ en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak. Je krijgt een heleboel praktische informatie waarmee je direct aan de slag kunt. Na afloop van deze dag is er tijd voor een netwerkborrel, zodat je met gelijkgestemden ideeën en ervaringen kunt uitwisselen. Laat je informeren en inspireren!

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners