Content creatie dankzij de klantenservice: van klacht naar content

11 mei 2016 Content creatie dankzij de klantenservice: van klacht naar content

Commentaar levert keiharde kopij op

Content marketing moet blij zijn met klachten. Dat klinkt misschien raar, omdat veel bedrijven weinig op hebben met klagende klanten en niet op commentaar zitten te wachten. Toch moet je het ongenoegen van je klagers koesteren, omdat het je verder helpt. Dankzij die feedback weet je welke onderdelen meer aandacht nodig hebben. Daarnaast leveren klachten keiharde content op!

 

Klachten vertellen wat er misging en waarom klanten ontevreden zijn. Die informatie is erg nuttig, omdat je weet waar je verbeterpunten liggen. Daarom is een goede klantenservice essentieel voor elke zichzelf respecterende organisatie. Service is een enorm belangrijk onderdeel van inbound marketing en content marketing. De buyer journey stopt niet na de ‘Decision fase’. Je klant heeft weliswaar een product of dienst afgenomen, maar dat betekent niet het einde. Als hij tevreden is, is er weinig aan de hand. Maar wat nu als de klant niet enthousiast is?

 

content creatie inbound marketing

 Klanten bellen niet meer zo snel naar de klantenservice, maar uiten hun onvrede online. 

In plaats van op briesende toon verhaal bij de klantenservice te halen, deelt de klant vaak zijn ongenoegen online. Ontevreden klanten posten hun onvrede vaak op social media, zodat ze hun vrienden en familie kunnen waarschuwen voor in hun ogen ondeugdelijke producten en diensten.

Een goede klantenservice speelt daar direct op in door de ontevreden klant te hulp te schieten en mee te denken over een oplossing. Die hulp bied je ook openbaar - op social media of een reviewsite - aan. Het netwerk van de klager ziet dat ook. Daarmee kweek je goodwill. Wees dus online zichtbaar. Je kunt het onmogelijk iedereen naar de zin maken, maar je kunt wel het aantal klachten terugdringen door naar je klanten te luisteren. 

 

content creatie inbound marketing

 Op social media en reviewsites ontdek je hoe klanten over je denken. Marketeers kunnen vragen en klachten gebruiken voor het maken van content.

Problemen, onduidelijkheden en verwachtingen: de klantenservice is een onuitputbare inspiratiebron voor content marketeers. Een slimme content marketeer neemt dan ook contact op met de klantenservice. Deze afdeling weet wat er speelt onder je klanten dus daar moet je zijn!

Door de problemen waarmee klanten worstelen om te zetten in informatieve blogs, adresseer je de pijnpunten van je buyer persona'sJij geeft een antwoord op hun vragen. Tegelijkertijd voorkom je dat dezelfde klachten terugkeren, omdat je je lezers waarschuwt. Content creatie door klachten dus. Die informatie is niet alleen handig voor klanten. Ook leads profiteren van deze kennis. Zij kunnen na het lezen van je content behoed worden voor het maken van een verkeerde keuze. Als jij bijvoorbeeld vooraf duidelijk maakt welke maatvoering je hanteert, voorkom je onduidelijkheid.

 

content creatie inbound marketing

Elk zichzelf respecterend bedrijf moet een goede klantenservice hebben.   

Door veelgestelde vragen in pakkende content te verwerken, beantwoord je prangende vragen en worden onduidelijkheden de wereld uitgeholpen. Je helpt de klant bij het maken van de juiste keuze. Door je kennis te delen, voorkom je frustraties en teleurstellingen.

Meer weten over hoe je kunt inspelen op het veranderende online klantgedrag? Bezoek dan het event Digital future of B2B. Op dit evenement ontdek je alles over de digitale toekomst van B2B marketing & sales. Meer informatie over dit event vind je door op onderstaande button te klikken. 

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners