Benut jij alle mogelijkheden van B2B marketing automation?

3 juni 2016 Benut jij alle mogelijkheden van B2B marketing automation?

Zeven zegevierende tips om alles uit je systeem te halen

Marketing automation software voor inbound martketing is een veelbesproken onderwerp. Het is belangrijk om je klanten tevreden te houden en hen ook na afloop van een koop van content te voorzien. Voor welk systeem je ook kiest: zet de klant altijd op de eerste plaats. Marketing automation software zoals HubSpot kent echter nog veel meer toepassingen buiten marketing waarmee je je voordeel kunt doen. Heb jij ze al ontdekt?


Het zou zonde zijn als jij niet alle mogelijkheden van je marketing automation systeem gebruikt. Met deze zeven zegevierende tips profiteer je van de kracht van je systeem. Het mooie is dat deze tips direct bruikbaar zijn. Komen ze!

marketing automation software

Marketing automation software is ook inzetbaar als ondersteuning voor je PR-activiteiten.


1. Verbeter je PR met marketing automation
Hoewel marketing automation niet bedacht is om je PR-activiteiten te ondersteunen, is de software er wel uitermate geschikt voor. Als je scherp hebt wie je webstek bezoekt, kun je daarop inspelen. Welke content wordt bekeken door bloggers, analytici en mensen van de pers? Welke e-mails lezen ze en welke evenementen hebben hun interesse?

Je kunt traceerbare URL’s maken om te zien wat je PR doet. Persberichten resulteren in sales! Dankzij marketing automation kun je onderzoeken wat je persberichten opleveren en welke informatie specifieke bezoekers willen.

marketing automation software

Gebruik marketing automation als tool om naar talent te vissen. 


2. Hengel naar top talent
Om je onderneming te laten groeien, heb je de juiste mensen nodig. Talent brengt je naar de top. Marketing automation software helpt je bij de zoektocht naar de juiste mensen. Door de band met veelbelovende medewerkers te onderhouden, ontdek je waar hun interessegebied ligt. Aan de hand van die informatie bekijk je welke persoon geschikt is voor een specifieke functie.   

3. Naamsbekendheid vergroten

Om naamsbekendheid op te bouwen, heb je een huisstijl nodig. Je onderneming moet altijd herkenbaar zijn. Om de zaken te vereenvoudigen, is marketing automation software zeer geschikt. Met zo’n systeem behoud je de controle over:


  • de merkidentiteit,

  • templates,

  • gebruik van het logo,

  • zakelijke berichten.


Als je standaard templates opstelt die elke afdeling mag gebruiken, weet je zeker dat je huisstijl op de juiste manier uitgedragen wordt. Je stelt richtlijnen op en waarborgt de uitstraling van je merk.  

marketing automation software

Weet wie je uitnodigt voor je event. Deze gast wil je niet op je business borrel treffen. Marketing automation software helpt je de juiste mensen kiezen. 


4. Evenementen management
Als je iets organiseert, wil je dat je inspanningen effect hebben. Je wilt dat de juiste mensen aangesproken worden en dat potentiële klanten je event bezoeken. Marketing automation software vertelt je wie je moet benaderen. Door een geautomatiseerde workflow op te zetten (save the date, officiële uitnodiging, registratie en reminders) vereenvoudig je je inspanningen. Na afloop van je event kun je de workflow aanpassen voor een volgend evenement.

5. Wegwijs maken nieuwe klanten
De klant moet binnen no time weten hoe hij je product of dienst moet gebruiken. Marketing automation software kan je daarbij helpen. Goede begeleiding bestaat uit:

  • tutorials,

  • productbeschrijvingen,

  • educatieve content,

  • hulpmiddelen.

Met deze uitleg voelen je klanten zich gehoord en geholpen.

marketing automation software

Laat je klant na een aankoop niet vallen. Maak hem wegwijs in je systeem. Zorg ervoor dat hij de hulp krijgt die hij nodig heeft. 


6. Klantenkring uitbreiden en behouden
Zorg ervoor dat je klanten aantrekt en behoudt met nieuwsbrieven en aankondigingen. Bestaande klanten moeten weten dat je hen waardeert en hun tevredenheid telt. Als je marketinginspanningen stoppen nadat je een klant binnen hebt gehaald, doe je iets fout. Tevreden klanten zijn goede klanten, want ze promoten je merk.

Blijf contact houden met je klanten, zodat ze weten dat je ze niet vergeten bent. Door marketing automation software in te zetten versterk je de band met je klant. Op gezette tijden stuur je op maat gemaakte content om je klant te laten weten dat je hem niet uit het oog verloren bent.

post_happy--1marketing automation software

 

Door bestaande klanten ook na aanschaf van een product of dienst nog interssante content te sturen, blijf je in beeld. Je laat weten je klant niet vergeten te zijn. 

 

7. Upsell/cross-sell
Gebruik je marketing automation software om te ontdekken of je klant klaar is voor upselling. Check de bezochte pagina’s, gedownloade datasheets, betaalgeschiedenis en info over contractverlenging om te zien of je klant er klaar voor is. Licht de klantenservice in wanneer een klant klaar is voor een volgende aankoop.

Het creëren van vraag is al jarenlang de succesformule van marketing. Marketing automation software helpt daar inmiddels al tien jaar bij. Het systeem is echter breder inzetbaar. Daarmee versterk je je marketingactiviteiten. Benut jij je marketing automation software al volledig?

Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners