21 succesvolle content en inbound marketing cases uit eigen land

8 maart 2016 21 succesvolle content en inbound marketing cases uit eigen land

Word de paarse koe in het marketing landschap

Er is al veel geschreven over inbound en content marketing. Succesverhalen zijn er  genoeg, maar vaak zijn dat Amerikaanse cases. Hoewel inbound en content marketing in opkomst zijn in Nederland, gelooft nog niet elk bedrijf erin. Marketing Manager Edwin Vlems van MCB wil daar verandering inbrengen met 21 succesverhalen.

Om sceptici te overtuigen van de voordelen van inbound marketing ten opzichte van outbound marketing schreef hij een boek. In ‘21 Content Marketing Cases’ belicht hij - de titel zegt het al - 21 cases uit het bedrijfsleven. De uitgave verhaalt over succesvolle implementaties van moderne marketing in Nederland. In het boek vertolken vooral kleinere bedrijven de hoofdrol. Een bewuste keus.


inbound marketing content marketing

Vlems verzamelde veel voorbeelden van succesvolle content marketing.


“In veel case boeken komen vaak de usual suspects voorbij. Dat wilde ik juist niet doen,” vertelt Vlems. Content marketing is ideaal voor kleinere bedrijven om zich online te profileren en onderscheiden. “Veel A-merken slaan de plank en weten niet meer wat te doen. Ze vinden geen aansluiting meer met de markt. Een bedrijf als Heineken zwalkt. Zo betaalden ze negen miljoen euro om acteur Brad Pitt voor een commercial te strikken. Vervolgens werd het spotje teruggefloten door een manager. Uiteindelijk is er niets mee gedaan.”

Toch ontdekt een aantal grotere concerns ook de kracht van content en inbound marketing. Zo is VGZ lekker bezig blijkt uit dit
hoofdstuk van Vlems’ boek. Ondanks - of dankzij - het gebrek aan riante marketingbudgetten doen kleine bedrijven het juist beter dan hun grote concurrenten. Creativiteit en kennis zijn hun wapens. Een kleinschalige aanpak sorteert het meeste effect.

inbound marketing content marketing

Blogs van collega's en mensen uit de frontlinie spreken meer tot de verbeelding dan producties van contentfabrieken.



Mensen lezen liever over de ervaringen van mensen uit de frontlinie dan bedachte verhalen van bureaus, meent Vlems: “Blogs van werknemers die kennis delen, spreken tot de verbeelding van lezers. Het gaat niet zozeer om de verpakking, maar om de inhoud. Deze blogs waardeert men beter dan de verhalen uit een contentfabriek."

Het probleem is vaak dat de mensen met de meeste kennis niet staan te springen om te schrijven. Geen tijd of zin en onzeker. Ook daar zijn tips en oplossingen voor, blijkt uit één van de cases die Vlems beschreef: “Iemand in een klein bedrijf slaagde erin om zijn collega’s te motiveren om te bloggen. Maandelijks verstuurt hij een nieuwsbrief waarin hij blogs promoot. Om ervoor te zorgen dat er wat te vertellen is, laat hij een memo rondgaan waarin hij de nieuwsbrief aankondigt. Als je erin wilt staan, moet je tijdig je tekst aanleveren. De nieuwsbrief is eigenlijk de motor achter de blogs. Dat vind ik echt een inspirerend voorbeeld.”

“Ontwikkelingen op het gebied van moderne marketing gaan razendsnel”


Het boek is eigenlijk ‘per ongeluk’ ontstaan. In eerste instantie zou Vlems in opdracht van een uitgeverij van schoolboeken lesmateriaal schrijven. Inbound marketing is relatief nieuw in Nederland en heeft de lesboeken nog niet gehaald. Veel leerlingen wilde dat daar verandering in kwam. “Uiteindelijk benaderde de uitgeverij mij, omdat mijn naam in combinatie met inbound marketing vaak online voorbij kwam. Dat geeft aan dat deze methode dus werkt. Afijn, in 2017 moest het eerste deel van dit nieuwe lesmateriaal verschijnen.”

Het liep anders. Tijdens het schrijven van het eerste hoofdstuk merkte Vlems dat dit niet zijn ding was. “Inbound en content marketing zijn erg dynamisch en de ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel. Als het boek over twee jaar klaar zou zijn, was een deel al hopeloos achterhaald. Ik bleef maar aanpassingen doorvoeren. Daar had ik geen zin in. Ik heb iemand anders voorgesteld om het boek te schrijven en trok mezelf terug.” 

inbound marketing content marketing

Ben de paarse koe in het marketing landschap!


Daarom besloot hij zich op de praktijk te richten: “Ik vind het veel interessanter om te beschrijven wat er in de frontline gebeurt. Je leert het meeste uit de praktijk.” Omdat de praktijk nooit stilstaat, doet het boek dat ook niet. Vlems heeft het eerste evoluerende boek van Nederland gemaakt: “Daarmee bedoel ik dat ik mijn boek continu aanpas. Maandelijks verwerk ik een nieuwe case in het boek en haal ik er een oude uit. Zo blijft de uitgave actueel.

“Waarom ik voor 21 cases koos? Om op te vallen. Volgens de theorie van auteur Seth Godin moet je de de paarse koe in het marketingboekenlandschap zijn. Je moet het purperen rund zijn dat zich onderscheidt van de rest. Als je langs een weiland rijdt en naar de koeien kijkt, vergeet je dat snel en vertel je er vast niemand over. Tenzij je een bijzonder exemplaar - een paarse bijvoorbeeld - ziet. Dan praat je vast wekenlang over niets anders bij het koffiezetapparaat. Zo werkt dat ook in het bedrijfsleven. Zorg ervoor dat men jou niet vergeet en belicht je onderscheidende kenmerken.”  

Vlems gaat tijdens de kennissessie dieper in op een aantal cases. Aan de hand van die voorbeelden wil hij aantonen dat inbound marketing werkt. Behalve een lezing van de marketing manager van MCB zijn ook presentaties van internet strateeg Camiel Freriks en account director Emiel Kanters te volgen.

 


Door: Frank van de Ven

Een evenement van

Webs

Partners #DFB2B 2016

Partners